Har min hund allergi?

Symptomer og behandling

Har du hørt nogen fortælle at deres hund har allergier? Har din dyrlæge sagt, at allergi kan være et problem for din hund? Har du mistanke om, at din hund har allergi?

I så fald er du sikkert blevet opmærksom på, at allergi hos hunde ikke er helt så enkle som vi måtte ønske. Der findes flere forskellige typer af allergi, som kan forårsage din hunds symptomer.

Typer af allergi hos hunde

Allergi er en overreaktion fra kroppens immunforsvar, som kan ske for både mennesker og kæledyr. Der er flere forskellige typer af allergi. Loppeallergi, indåndingsallergi (atopi), fødevareallergi, kontaktallergi og for at gøre tingene mere komplicerede, kan symptomerne på alle disse forskellige typer af allergier overlappe hinanden.

Hudallergi

Også kaldet allergisk dermatitis, er den mest almindelige type hos hunde. Der kan nævnes tre hovedårsager til hudallergier hos hunde:

• Loppeallergi
  • Fødevareallergier
  • Kontaktallergi

Loppeallergi

Er en allergisk overreaktion på loppebid. Nogle hunde er allergiske over for loppens spyt. Hunde kan få ekstrem kløe, ofte ved bunden af halen, og huden kan blive rød og betændt. Du vil kunne se tegn på lopper, som små sorte loppe ekstramenter eller lopperne selv. Er du i tvivl om der er tale om ekskrementer, tag da et vådt stykke papir og kom ekskrementet derpå, hvis det bliver rødt, er det ekskrementer.

Fødevareallergi

kan også forårsage hudkløe. Kløen opstår ofte i hundens ører og mellem poterne, (men også anklerne, munden, armhulerne, lysken, og rundt om øjnene)
Dette kan også ledsages af gastrointestinale (mavetarm) symptomer.

Kontaktallergi

såsom støv, pollen og skimmel, kan forårsage indåndingsallergi (atopi) eller hudallergi (dermatitis). Ofte er disse allergier sæsonpræget, så du vil kunne se og mærke at din hund klør sig på bestemte tider af året. Alle hudallergier udgør en risiko for sekundær infektion, da hunden kradser og bider sig. Derfor risikerer hunden at gøre skade på huden hvilket kan give bakterielle infektioner, der kan kræve behandling. Her kan man i mange tilfælde have gavn, af en klorhexidin shampoo også kaldet medicinsk shampoo.

Fødevareallergi

Madallergi hos hunde er måske ikke så almindelig som folk tror. Symptomer på fødevareallergi kan variere fra hudpåvirkning til gastrointestinale tegn (opkast / diarré) eller en kombination. I sjældne tilfælde kan der forekomme alvorlige reaktioner, der resulterer i anafylaksi – som kan sidestilles med eksempelvis nøddeallergi hos mennesker.

Den bedste måde at diagnosticere og behandle en fødevareallergi på, er ved at arbejde sammen med din dyrlæge for, at afklare din hunds symptomer og opdage ingrediensen, der forårsager reaktionen.

Akut allergisk reaktion

Den mest alvorlige type allergi hos hunde, er en akut allergisk reaktion. Hunden kan gå i anafylaktisk shock, efter at være blevet udsat for noget, som hunden er allergisk overfor. Dette kan være fatalt, hvis det ikke behandles.

Allergisk reaktion overfor bistik eller vaccine, kan blandt andet forårsage en anafylaktisk respons hos nogle hunde. Derfor er det altid en god ide at holde øje med din hund, hvis den har fået ny vaccine, medicin eller fødevare. Heldigvis er anafylaktiske reaktioner sjældne hos hunde.

Din hund kan også få hævelser i ansigtet, hals, læber, øjenlåg eller øreflip, det kan se alvorligt ud, men er sjældent dødeligt og din dyrlæge kan behandle det med en antihistamin .

Symptomer på allergier hos hunde

Symptomerne på allergi hos hunde kan variere afhængigt af årsagen. En hund, der går ind i anafylaktisk shock, vil eksempelvis få et blodsukkerfald efterfulgt af chokket, hvilket er meget forskelligt fra en hudtilstand.
Generelt kan følgende symptomer imidlertid være tegn på en allergisk reaktion.

• Kløe- hvis der er udefra kommende, kan shampoo fjerne allergenet ex. Hypoallergenic Shampoo.
  • Hævelse af ansigt, ører, læber, øjenlåg eller øreflip – vask i koldt/lunkent vand, kontakt dyrlæge hvis hævelsen ikke ligger sig.
  • Rød, betændt hud- behandles med medicinsk shampoo Deep Cleansing Shampoo, Chlorhexidine 3%. Kontakt dyrlæge hvis det ikke hjælper indenfor 24 timer.
  • Diarre – kontakt dyrlægen
  • Opkastning – kontakt dyrlægen
  • Nys – Fjern allergen, vask evt. hunden.
  • Kløende ører – Rens ørene og klip pelsen hvis hunden er langhøret, så ørerne kan få luft. Kontakt dyrlæge ved mistanke om ørebetændelse.
  • Kroniske øreinfektioner sørg for ørerne kan få luft forebyg med en fugtgivende ørerens.  Ear Cleanser
  • Kløende, løbende øjne- ved mistanke skade på hornhinde eller øjenbetændelse kontakt dyrlægen ellers rens øjnene for at fjerne allergener.  Eye Cleanser.
  • Konstant slikker sig – tænk over hvad hunden spier, prøv ent en fødevare af gangen og se reaktion. vask evt. hunden for at fjerne allergener i huden. Sensitive Skin Shampoo.

Nogle af disse symptomer kan også være tegn på andre tilstande. Lav en aftale med din dyrlæge for at få en præcis diagnose og for at hjælpe din hund til en bedre livskvalitet.

Allergidiagnose af hunde

Hvis du nogensinde har gennemgået allergitest, så ved du, at diagnosticering af allergi ofte er kompliceret. Det første din dyrlæge kan gøre, er at udelukke enhver anden tilstand der kan forårsage din hunds symptomer. Hvis din dyrlæge tænker at allergi er en sandsynlig årsag, kan han eller hun foretage en allergitest. Husk på, at det ikke altid er muligt at bestemme årsagen til allergenet med test. Diagnosen ved fødevareallergi stilles ofte ved hjælp af, at eliminerende bestemte fødevare. Et fødevareforsøg består i at fodre hunden en kilde til protein og kulhydrat i 12 uger.

Loppe allergi dermatitis

Er typisk den letteste allergi at diagnosticere. Det er normalt diagnosticeret ved at identificere lopperne på hunds krop. Derefter anvende et produkt der dræber lopper, før de kan bide for at se om det ikke løser problemerne.

Behandling af allergi hos hunde

Den bedste måde at behandle allergi på, er at undgå årsagen til allergenet. Det er ikke altid muligt men hvad angår behandling, afhænger det af din hunds type af allergi. Eksempel er den bedste måde at behandle loppeallergi på, at dræbe lopperne, mens den bedste måde at behandle en fødevareallergi eller fødeintolerance er at ændre i kosten.

Udover eventuelle nødvendige livsstils-ændringer, kan din dyrlæge ordinere allergimedicin. Medicinen kan hjælpe med at kontrollere og dulme symptomerne i forbindelse med den allergiske reaktion, såsom kløe og eventuelle sekundære hudinfektioner.

Hvis din hund får en alvorlig allergisk reaktion, er det bedste at få den til en dyrlæge så hurtigt som muligt.