Hvorfor får min hund øjenklatter?

Din hund kan få øjenklatter af flere forskellige årsager, herunder allergier, infektioner, irritation eller blokering af tårekanalerne. Nogle racer har også større tendens til at producere øjenklatter end andre.

Allergier kan forårsage hævelse og rødme i øjnene, som kan føre til øjenklatter. Infektioner såsom conjunctivitis kan også forårsage øjenklatter sammen med symptomer som røde, hævede og kløende øjne. Irritation fra støv, røg eller andre miljømæssige faktorer kan også føre til øjenklatter. Blokering af tårekanalerne kan forårsage øjenklatter, da tårevæsken ikke kan dræne korrekt.

Rengøring af din hunds øjne kan hjælpe med at fjerne overskydende tårevæske, snavs eller pus, som kan være årsagen til øjenklatterne. Her er nogle trin til at rengøre din hunds øjne:

1. Vask dine hænder grundigt for at undgå at overføre bakterier til din hund.

2. Fugt en ren klud eller vatrondel med saltvandsrens evt. DanaVets øjenrens som er saltvandsbaseret. Øjenrens til hunde

3. Hold din hunds hoved forsigtigt, så du kan nå øjnene.

4. Tør forsigtigt omkring øjet fra det inderste hjørne og udad, så du fjerner eventuelle rester.

5. Brug en ny klud eller vatrondel til det andet øje for at undgå at sprede infektion.

Det er vigtigt at bruge en ren klud eller vatrondel til hvert øje for at undgå at sprede infektion. Hvis din hunds øjne ser røde eller irriterede ud, eller hvis øjenklatterne fortsætter, skal du kontakte din dyrlæge for at finde ud af den underliggende årsag og behandling.